Selasa, 28 Februari 2017

Tanda-tanda Tubuh Lebih Tua dari Usia Sebenarnya

Kadang usia yang dimiliki oleh seseorang hanya menunjukkan sebuah angka kerana keadaan tubuh bisa lebih tua dari usianya. Apa saja tanda-tanda keadaan tubuh lebih tua dari usia sebenarnya?

Penuaan awal biasanya disedari jika timbul kerutan di wajah, padahal bahagian dalam atau organ tubuh lain juga boleh mengalami proses penuaan. Jika setiap bahagian tubuh menunjukkan gejala yang tidak normal untuk usia tersebut, boleh jadi keadaan tubuh yang dimiliki 5-10 tahun lebih tua daripada usia yang sepatutnya.

Berikut ini tanda-tanda bahagian tubuh yang lebih tua daripada usia sebenarnya, seperti dikutip dari Dailymail, Rabu (11/1/2012) iaitu:

1. Sendi dan punggung
Jika berusia 30-50 tahun
Hal yang normal adalah sakit di leher dan pinggang yang sesekali berlaku selepas bangun, simpulan ketika memandu lebih dari 2 jam, sakit di bahagian kaki setelah berjalan 30 minit hingga 1 jam, dan perlu bergerak selepas 1 jam duduk di kerusi keras.

Penuaan jika rasa sakit yang sengit ketika membawa barang belanjaan, sukar bangun dari kerusi yang rendah, rasa sakit atau kesakitan setiap kali bangun tidur serta tidak kuat berjalan jauh.

Jika berusia 50-70 tahun
Hal yang normal adalah rasa sakit ketika memasang peralatan, sakit pinggang ketika harus duduk dalam masa yang lama, kaku atau sakit pada kaki dan punggung ketika berjalan 30 minit hingga 1 jam.

Penuaan jika timbul rasa sakit yang membuat orang harus bangun di malam hari, kaku pada leher sehingga tidak boleh digerakkan, mengelakkan kerusi rendah dan rasa sakit selepas berjalan.

Jika berusia 70 tahun ke atas
Hal yang normal adalah sakit lutut ketika turun tangga, butuh berehat setelah berjalan 20 minit, memilih tempat duduk tegak untuk sofa dan perlu bantuan tangan untuk berdiri dari kerusi.

Penuaan jika sesak nafas setiap kali berjalan, tidak mampu bangun dari kerusi tanpa bantuan orang lain, rasa sakit setiap kali naik dan turun tangga.

2. Memori
Jika berusia 30-50 tahun
Hal yang normal adalah lupa nama seseorang, salah menaip di keyboard, lupa membawa kunci atau dompet serta lupa nombor telefon.

Penuaan jika kesulitan mengenali wajah, warna dan kata, selalu menaruh barang di tempat yang salah misalnya kunci di peti ais, selalu lupa letak suatu barang meski setiap hari lokasinya selalu sama.

Jika berusia 50-70 tahun
Hal yang normal adalah lupa menjaga suatu janji, pergi ke ruangan yang salah dan tidak mampu mengingat kenapa perlu pergi ke suatu tempat.

Penuaan jika meminta sesuatu padahal sebelumnya kita sudah dapatkan (minta teh tanpa sedar sebelumnya sudah minum teh), meninggalkan barangan di tempat aneh, lupa ahli keluarga atau kenangan masa kanak-kanak.

Jika berusia 70 tahun ke atas
Hal yang normal adalah sering merasa bingung atau bingung dan keadaan lain seperti perkara biasa di atas.

Penuaan jika tidak mampu membuat secangkir teh kerana tidak boleh ingat bagaimana cara melakukannya, meninggalkan dapur semasa sedang memasak serta perilaku defensif.

3. Gigi
Jika berusia 30-50 tahun
Hal yang normal adalah warna gigi sedikit berubah, kehilangan beberapa enamel dan mengalami gingivitis (radang gusi).

Penuaan jika rahang sakit, gigi taring menjadi kurang runcing, gusi berdarah dan gigi tercabut atau terasa longgar.

Jika berusia 50-70 tahun
Hal yang normal adalah gigi mengalami penyusutan, gigi bernoda terutama di dekat gusi serta kehilangan beberapa gigi.

Penuaan jika gigi kelihatan sangat kuning, gig bergertak dan kira-kira 80 peratus gusi mengalami penyusutan dan sakit.

4. Kecergasan
Jika berusia 30-50 tahun
Hal yang biasa berlaku adalah nafas sedikit termengah-mengah setelah berjalan di tangga.

Penuaan jika perlu berjuang tarik nafas setelah naik anak tangga dan perlu berhenti sejenak, sakit kepala, pening, sesak nafas secara tiba-tiba saat naik banyak anak tangga dan sukar melangkah turun.

Jika berusia 50-70 tahun
Hal yang biasa berlaku adalah sedikit sesak nafas selepas berjalan 2 ruas tangga tanpa henti, mampu mengimbangi badan dengan 2 kaki selama 15 saat dengan mata tertutup.

Penuaan jika pusing ketika berdiri dari bangun atau berlutut yang menunjukkan peredaran serta jantung tidak dapat menyesuaikan diri dengan cepat.

5. Telinga
Jika berusia 30-50 tahun
Hal yang biasa berlaku adalah sukar mendengar suara perbualan ketika berada pada suasana atau latar belakang suara yang keras.

Penuaan jika perlu berusaha keras mendengar perbualan di restoran, sukar mendengar suara bernada tinggi atau suara kanak-kanak dan wanita serta mendengar seperti suara orang merungut ketika orang lain berbicara.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar