Selasa, 28 Februari 2017

Cara Baru Melawan Jangkitan, Bukan Dibunuh Tapi Disekat

Selama ini untuk melawan jangkitan, doktor selalu memberikan ubat yang boleh membunuh patogen. Malangnya, ia boleh menyebabkan bakteria bermutasi dan kebal terhadap ubat. Kini kajian baru menunjukkan cara lain iaitu dengan menyekat patogen, bukan membunuhnya.

Dari segi sejarah, ubat-ubatan untuk penyakit berjangkit telah dirancang untuk membunuh patogen penyebab jangkitan. Ini boleh menyebabkan banyak parasit dan bakteria pada akhirnya dapat bermutasi, sehingga terjadi rintangan dadah.

Dalam kajian ini, penyelidik menunjukkan bahawa menggunakan agen eksperimen untuk menyekat satu jenis enzim dalam kultur sel pada tikus, mencegah parasit tertentu memasuki sel darah putih. Hal tersebut merupakan langkah yang diperlukan parasit untuk menyebabkan jangkitan.
Kaedah tersebut berlaku untuk patogen yang harus memasukkan sel tuan rumah untuk bertahan hidup dan melakukan kerosakan. Beberapa patogen dapat berkembang dalam tubuh inang di luar dinding sel. Para penyelidik menguji ubat terhadap parasit Leishmania, yang disebarkan oleh gigitan lalat yang dijangkiti.

Leishmania dasarnya merampas sel darah putih host untuk menyebabkan jangkitan kulit yang disebut leishmaniasis kulit.

"Kami tidak mendakwa kita mempunyai ubat baru untuk rawatan jangkitan patogen. Namun, jika strategi ini dapat bekerja, maka ubat boleh dibangunkan untuk mensasarkan laluan yang berbeza di host mungkin penting untuk pencerobohan patogen," kata Abhay Satoskar, profesor patologi di Ohio State University seperti dilansir dari MedicalNewsToday, Rabu (11/1/2012).

Salah satu ubat yang diuji seperti AS-605240, yang mensasarkan satu jenis enzim yang diaktifkan apabila sel-sel darah putih mengenali patogen dan badan tuan rumah mula memberikan respons kekebalan tubuh. Enzim PI3K gamma, mengawal pergerakan sel serta perubahan membran sel yang membolehkan patogen untuk menembusi dinding sel.

Ketika rawatan digabungkan, kesan penyembuhan lebih kuat daripada tikus yang menerima hanya satu jenis rawatan. Penemuan dalam pekerjaan ini menunjukkan bahawa strategi tersebut boleh digunakan tidak hanya untuk rawatan, tetapi juga untuk berjaga-jaga.

"Jika mempunyai ubat yang akan mengurangkan jumlah fagosit yang datang ke lokasi jangkitan selepas parasit masuk ke kulit, akan menyebabkan jangkitan yang lebih ringan. Sehingga tubuh mungkin dapat mengawal sendiri," kata Satoskar.

Hasil kajian tersebut telah muncul secara dalam talian dalam Proceedings of the National Academy of Sciences edisi awal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar