Selasa, 28 Februari 2017

Bercerai Bikin Orang Lebih Cepat Mati

Lelaki yang bercerai ternyata lebih berisiko mengalami kematian awal daripada wanita yang bercerai. Peningkatan risiko kematian awal terdapat pada lelaki yang masih berumah tangga hingga 31 peratus, manakala risiko pada wanita yang bercerai hanya 18 peratus.

Sebuah ulasan yang dilakukan oleh saintis University of Arizona terhadap lebih dari 30 kajian mendapati bahawa orang dewasa yang bercerai mempunyai risiko lebih tinggi mengalami kematian awal berbanding dengan orang dewasa yang masih berumah tangga.

Para penyelidik mendapati risiko kesihatan yang berkaitan dengan perceraian mirip dengan risiko kesihatan yang banyak ditemui di masyarakat seperti merokok hingga 15 batang sehari, kurang olahraga, kelebihan berat badan dan mabuk berat.
Orang-orang malang ini nampaknya mengalami kesulitan dalam menjalin hubungan lain, kesepian, bertambah berat badannya, sukar tidur atau mengalami kemurungan klinikal. Hal ini dapat mencipta masalah lain. Kemurungan, misalnya, sangat berkait rapat dengan komplikasi kesihatan seperti penyakit jantung dan pembuluh darah.

"Meskipun demikian, kajian ini bukan bererti menegaskan bahawa perceraian boleh menyebabkan kematian awal," kata penyelidik, David Sbarra, profesor psikologi di University of Arizona seperti dilansir azcentral.com, Rabu (11/1/2012).

Namun Sbarra tidak pasti sama ada kematian awal yang lebih tinggi pada lelaki disebabkan kerana lelaki umumnya mati lebih muda daripada wanita.

"Perceraian boleh dikaitkan dengan risiko tinggi kematian awal pada lelaki, kerana sebahagian besar perancangan kesihatan dilakukan oleh wanita. Misalnya, wanita mengingatkan lelaki untuk menemui doktor, dan menjaga lelaki agar tidak makan terlalu banyak daging merah. Daging merah mempunyai lemak tepu yang tinggi. Lemak tepu boleh meningkatkan kadar kolesterol dan meningkatkan risiko penyakit jantung, "kata Sbarra.

Beberapa orang mungkin mempunyai ciri-ciri atau tingkah laku yang meningkatkan risiko mengalami perceraian dan keadaan kesihatan yang buruk. Misalnya, kemurungan dan penyalahgunaan dadah dapat meningkatkan kemungkinan perceraian, dan kedua-duanya adalah peramal kematian awal.

Makalah kajian yang diterbitkan dalam jurnal Perspectives on Psychological Science ini mereview 32 kajian yang melibatkan lebih daripada 6.5 juta orang dewasa di 11 negara, termasuk Amerika Syarikat. Penyelidikan itu diterbitkan dalam julat 27 tahun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar